• تلفن02188697026
  • ایمیلinfo@gmail.com
  • آدرستهران ، موسسه بهنام نواندیش پیشرو
  • ساعتهای آزاد10 صبح تا 8 شب
  • تلفن02188697026
  • ایمیلinfo@gmail.com
  • آدرستهران ، موسسه بهنام نواندیش پیشرو
  • ساعتهای آزاد10 صبح تا 8 شب

نکات در خصوص معاملات فصلی

1-عدم تعلق جریمه به درآمد برآوردی: در رسیدگی های مالیاتی بخشی از هزینه ها توسط ماموران مالیاتی برگشت داده می شود و یا بنا به دلایلی مانند گرفتن ضریب مالیاتی، ممیز مالیاتی درآمدی را مازاد بر درآمد ابرازی مؤدی برای محاسبه مالیات در نظر می گیرد. در این حالت طبق بند (8) بخشنامه شماره 123/96/200 مورخ 07/09/1396 مواردی که باعث افزایش درآمد می شود را  نیاز به ارسال در گزارش فصلی نیست چراکه اصلا” معامله ای اتفاق نیاقتاده است و همچنین بابت مازاد درآمد درنظر گرفته شده اداره مالیاتی نمی تواند بخاطر عدم ارسال گزارش فصلی، مطالبه جریمه نماید.

گزارش فصلی بایست مستند به اسناد و مدارک باشد و بند (8) بخشنامه مزبور منظور از معاملات موضوع ماده 169 مکرر فعالیت­های اقتصادی و یا معاملاتی است که ادارات امور مالیاتی اطلاعات آن را از دفتر اطلاعات مالیاتی، مرکز فناوری اطلاعات یا سایر مراجع بصورت مستند، صحیح و واقعی دریافت می نمایند. بدین ترتیب فروش تخمینی و برآوردی که بدون اتکا به اسناد و مدارک مقنن و مستند مبنای تعیین درآمد مشمول مالیات قرار می گیرد نمی تواند مبنای محاسبه جرائم موضوع ماده مذکور واقع شود و مطالبه و وصول جرایم گزارش فصلی موضوعیت ندارد.

2-جرایم ناشی از ویرایش اطلاعات: از طریق سامانه گزارشات معاملات فصلی هر رکوردی را یکبار می توان ویرایش کرد و برای ویرایش بیش از یک بار بایست با درخواست کتبی و ارسال اسناد و مدارک تقاضای ویرایش نمود. طبق بندهای (5 الی 7) بخشنامه مزبور ویرایش هایی که در موعد مقرر ارسال شده باشد مشمول جریمه نمی باشد. همچنین اگر ویرایش صرفاً افزایش مبلغ گزارش شده یا تغییر طرف حساب مورد معامله باشد مشمول جریمه 1%  عدم ارسال اطلاعات در موعد مقرر می باشد.

سایر ویرایش ها از قبیل نام ، تلفن و کدپستی مشمول جریمه گزارش فصلی نمی شوند حتی اگر بعد از موعد مقرر ویرایش انجام گیرد.

3- مرور زمان جرایم مربوط به گزارش معاملات فصلی:

مطابق تبصره 4 ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم نحوه رسیدگی، مطالبه، حل اختلاف و وصول جرایم مربوط به این ماده با رعایت مهلت مقرر در ماده 157 ( بحث مرور زمان پنج سال مالیاتی) قابل وصول و مطالبه می باشد.

حال سوالی که در اینجا مطرح است این است که این پنج سال محاسبه مرور زمان مالیاتی درگزارش معاملات فصلی از چه زمانی شروع می شود؟ سازمان امور مالیاتی در بخشنامه 8/99/210 مورخ 19/01/1399 مبدأ زمانی محاسبه مرور زمان مالیاتی گزارش معامات فصلی را از زمان تسلیم اظهارنامه در نظر گرفت ولی رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه 9809970905813105  مورخ 08/11/1398 این موضوع را ابطال کرد و مبدأ محاسبه مرور زمان گزارش فصلی را پنج سال از تاریخ مهلت تسلیم ارسال گزارش معاملات فصلی بیان کرد.