• تلفن02188697026
  • ایمیلinfo@gmail.com
  • آدرستهران ، موسسه بهنام نواندیش پیشرو
  • ساعتهای آزاد10 صبح تا 8 شب
  • تلفن02188697026
  • ایمیلinfo@gmail.com
  • آدرستهران ، موسسه بهنام نواندیش پیشرو
  • ساعتهای آزاد10 صبح تا 8 شب

گروه بندی صاحبان مشاغل

تا قبل‌از اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم صاحبان مشاغل به سه‌گروه: گروه‌الف، گروه‌ب و گروه‌‌ج تقسیم شده بودند ولی بعد از آنکه قانون مالیاتهای مستقیم اصلاح شد صاحبان مشاغل نیز اصلاح گردیدند و طبق ماده 2 آیین نامه ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم صاحبان مشاغل بر حسب نوع و حجم فعالیت به سه گروه زیر تقسیم شدند:
1-گروه اول: مکلف به نگهداری دفاتر (روزنامه و کل) متکی به اسناد و مدارک با رعایت مقررات مندرج در ماده 6 آیین نامه اجرایی مربوط به نوع دفاتر ، اسناد و مدارک و روشهای نگهداری نگهداری آنها موضوع ماده 95 اصلاحی مصوب 1394/04/31 قانون مالیاتهای مستقیم ، اظهارنامه مالیاتی، ترازنامه و حساب سود وزیان هستند.
برحسب حجم فعالیت: درآمد/ فروش ابرازی بر اساس اظهارنامه دو سال قبل و همچنین آخرین درآمد قطعی شده مشروط بر اینکه برگ قطعی تا پایان دی ماه سال قبل ابلاغ شده باشد، هرکدام بیشتر از مبلغ پنجاه و پنج میلیارد ریال باشد.
برحسب نوع: اشخاص ذیل فارغ از حجم فعالیت از لحاظ انجام تکالیف جزء مؤدیان گروه اول محسوب می شوند :
-دارندگان کارت بازرگانی ( وارد کنندگان و صادر کنندگان ).
-صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی و بهره برداران معادن دارای جواز تاسیس و پروانه بهره برداری از وزارتخانه ذی ربط .
-صاحبان هتل های سه ستاره و بالاتر.
-صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها ،کلینیک های تخصصی .
-صاحبان مشاغل صرافی .
-فروشگاههای زنجیره ای دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه ذی ربط .
2- گروه دوم: علاوه بر تسلیم اظهارنامه مالیاتی مکلف به نگهداری اسناد و مدارک معاملات از قبیل اسناد درآمدی فروش کالا یا ارائه خدمات و سایر درآمد ها و اسناد خرید کالا ، خدمات و دارایی و سایر اسناد هزینه های انجام شده به تفکیک و به ترتیب تاریخ وقوع هریک از رویدادهای مالی برای هرسال مالیاتی و تنظیم صورت درآمد و هزینه ماهانه هستند.
3- گروه سوم: مؤدیان و سایر صاحبان مشاغلی که در گروه های اول و دوم قرار نمی گیرند جزء گروه سوم محسوب می شوند . مکلف به نگهداری خلاصه درآمد و هزینه سالیانه هستند.
-تسلیم اظهارنامه به گروههای بالاتر توسط صاحبان مشاغل که در گروه پایین تر قرار دارند، منعی ندارد ولی انجام آن، مؤدی را در گروه بالاتر قرار نمی دهد.

  • در طرح جامع مالیاتی، اشخاص حقوقی، صاحبان مشاغل و اشخاص حقیقی، معیار تعیین اظهارنامه ها بر اساس درجه ریسک توسط موتور ریسک سامانه سنیم (سامانه نرم افزاری یکپارچه مالیاتی ) می باشد و مؤدیان به سه گروه از منظر سازمان امور مالیاتی تقسیم می شوند: مؤدیان مالیاتی پرریسک (که به کارگروه ویژه منتخب سازمان امورمالیاتی ارجاع می شوند)، مؤدیان مالیاتی متوسط ریسک (اظهارنامه مورد رسیدگی و حسابرسی قرار می گیرد) و مؤدیان مالیاتی کم ریسک(اظهارنامه مؤدی مورد تائید قرار می گیرد).